"Siste havn før New Orleans"

for

Håvard Svendsrud

 

MS Innvik, 1. mars 2004

 

Konserten sendes i NRK P2 13. juli 2004!

  Fotograf: Richard Hauglin

 

>>Tilbake til forrige side

 

”Oslos flytende kulturhus” kalles MS Innvik, båten som har ligget fast ved Langkaia i Bjørvika i to år. Bildekket er bygget om til teatersal. Et par dekk høyere opp finnes både kafé og ”Bed & Breakfast”. Dette kulturskipet hadde trekkspilleren Håvard Svendsrud valgt som arena da han inviterte til konsert mandag 1. mars 2004.  ”Trekkspillvirtuos” var ordet avisen ”Aftenposten” benyttet da de annonserte konserten på Innvik, og at dette var eneste anledning til å oppleve ham solo på lang tid ettersom en førti dagers turné i USA er nært forestående. Omkring 100 tilhørere tok oppfordringen på alvor og skapte fullt hus, for ikke å si ”full båt”. Ikke desto mindre hadde NRK P2 radio bestemt seg for å gjøre opptak av konserten.

 

Håvard Svendsrud hadde i hovedsak valgt større verk fra den klassiske musikklitteraturen som kveldens repertoar. Han valgte å starte med det eldste først, nemlig komponisten Johann Sebastian Bachs ””Chaconne i d-moll”, bearbeidet av trekkspilleren Friedrich Lips. Svendsrud transkriberer også musikk selv, idet eldre klassiske verk ofte opprinnelig er skrevet for cembalo eller klaver da trekkspillet er et mye yngre instrument. Komposisjoner for cembalo er godt egnet teknisk for trekkspill og har en god klang for dette instrumentet. Deretter bar det rett over til kveldens yngste komponist på repertoaret. Per Egil Hovland, f. 1947, skrev i 2001 ”Liten suite for akkordeon” i 3 satser - et meget tonalt stykke sammenlignet med hva samtidens komponister ofte skriver for trekkspill. Svendsrud urframførte for øvrig verket 19.02.2003 på Oslo Ladegård.

 

Navnebrødrene Pietro Frosini og Pietro Deiro kommer man heller ikke utenom når Håvard Svendsrud velger ut konsertrepertoar.

 

Rett etter pausen fremførte Svendsrud den eneste atonale komposisjonen denne kvelden – ”Metamorphoses” (”Forvandlinger”) av Torbjörn Lundquist hvor man også kan høre elementer fra jazzen ettersom han både var komponist og jazzmusiker.

 

Tyske Hans Brehme var en av de første som skrev originalmusikk for trekkspill og hans ”Divertimento i F” ble utgitt i 1957. Deretter fikk vi presentert noen kortere småstykker – en konsertvals av Charles Magnante og 2 komposisjoner av ”vår egen” Toralf Tollefsen.

 

Svendsrud velger ofte å avslutte sine konserter med ”Italiensk polka” skrevet av Sergej Rachmaninov og bearbeidet for solotrekkspill av ukraineren I. Yaskewich. Stykket er faktisk opprinnelig en duett skrevet for 4-hendig klaver.

 

Hele 3 ekstranumre måtte fremføres før publikum syntes de kunne gi slipp på konsertøren, deriblant virtuose ”Domivals” skrevet av den franske kvinnelige trekkspilleren Dominique Emorine – en komposisjon som også synes å være Svendsruds hjerte nær.