![]() |
![]() |
|
| Kappspell 2003 | ||
| © fo2:2re |
Helene Høye
uttalte følgende til "Trollheimen" før årets finale på Røros gikk av stabelen:
Hva tror du selv var årsaken til at du ble forespurt om å være dommer?
- Jeg har vært aktiv i folkemusikkmiljøet i mange år, er det fremdeles, og har spilt gammeldans og folkemusikk i en rekke sammenhenger, som på festivaler, til dans, for Rikskonsertene, i radio og TV og vært med på tre plateinnspillinger. For tiden studerer jeg ved Ole Bull Akademiet og tar timer hos Knut Kjøk i Garmo.
Spiller du selv?
- Fele. Småpusler også med komponering og arrangering.
Hva spiller du og hvilken type musikk?
- Folkemusikk og gammeldans i gudbrandsdalstradisjon. I gudbrandsdalsmusikken er deler av gammeldansrepertoaret på flere måter en integrert del av folkemusikken.
Har du selv vært aktivt med i gammeldansmiljøet? I tilfelle hvilke grupper har du vært med i?
- Jeg var med i Sør-Fron Spelemannslag i mange år. Spiller også med Mari Eggen (fele).
Hva la du mest vekt på når du gikk igjennom de innsendte bidragene?
- Det aller viktigste er at det skulle være god dansemusikk med driv, at det skulle "svinge" og ha god rytme og appell. Dette med godt dansespill er ikke så lett å definere. Det er på mange måter noe man kanskje lettest fornemmer eller merker, det at det er "sug" og særpreg i musikken. Dernest er det viktig med god presisjon i samspill, rytmikk, renhet og arrangementer som passer stilen og som i beste fall fremhever rytmikk og melodi. Arrangementer trenger ikke nødvendigvis å være kompliserte for at de skal fungere godt.
Enkelte grupper var kanskje lette å gjenkjenne på opptak under utvelgelsen. Var det vanskelig å forholde seg til dette?
- Jeg opplevde ikke det som så problematisk. Jeg etterstrebet å forholde meg til det jeg faktisk hørte på de innsendte opptak og ikke legge evt. annen kunnskap om gruppene til grunn (f.eks. tidligere konkurranseplasseringer) da jeg gjorde mine vurderinger. Miljøet er uansett lite, så man har jo kjenninger i de fleste tradisjonsområder og grupper.
Synes du opplegget omkring årets Kappspell er bra, eller burde noe vært gjort annerledes med tanke på selve arrangementet/konkurransen?
- Det kommer an på hva man ønsker med en slik konkurranse. Årets måte å gjøre det på er en temmelig åpen og bred konkurranse der ulike sjangere innenfor gammeldansmiljøet i utgangspunktet skal stille på lik linje. Gruppene står også temmelig fritt til å velge repertoar. Dommerne var også ulike i sin bakgrunn og tilknytning til gammeldansmiljøet. Slike rammebetingelser vil selvfølgelig ha fordeler og ulemper, og fører f.eks. til større sjanse for at det vil være noen nykommere blant de beste. Det mener jeg kan være positivt. En ulempe vil være at enkelte gammeldansorkestre som noen forventer skal komme helt til topps kanskje ikke gjør det. En annen måte å gjøre det på, dersom man ønsket en konkurranse for grupper som tidligere har hevdet seg best på konkurranse, kunne være å ha Kappspell for de beste fra Titanofestivalen og Landsfestivalen i gammeldansmusikk i tillegg til noen åpne plasser for innsendte bidrag.
Hva tror du kan være årsaken til rykteflommen og beskyldningene om juks og manipulering om resultatlistene?
- Konkurransen og resultatene har engasjert mange, og det er jo i utgangspunktet bra. Man vet jo at mye rart (men også mye "vettugt") kan sies når folk uforpliktende og anonymt kan skrive inn til nettsteder. Det er kanskje vanskelig for mange å svelge at Kappspell 2003 har lagt vekt på at ulike sjangere (og repertoar) i utgangspunktet skal stille likt. Jeg håper at publikum tar vel i mot de gruppene som kommer til Røros og håper at alle de konkurrerende gruppene viser at de er Rørosturen verdig!
Hva vil du fremheve ved dagens gammeldansgrupper? Har det skjedd noen forandringer?
- Det er økende god teknikk å høre både blant felespillere og trekkspillere, og melodiene er ofte smakfullt fremført, slik at det er god musikk å høre på i tillegg til dansemusikk. Kompet kan være litt ujevnt hos enkelte. Jeg håper flere tør å dyrke frem særpreg i gruppa si og i fremføringa av musikken.